به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در نشست خبری درباره اقدامات سال ۹۹ اظهار کرد: در سال ۹۸ از یک جهت سال ارزندهای برای مترو بود، چراکه ۹ کیلومتر جنوبی با ۳ ایستگاه خط ۶ افتتاح شد.
مدیرعامل مترو تهران افزود: در ادامه سال در ۲ مرحله ۲ ایستگاه دیگر به خط ۶ اضافه شد و تا پایان سال ۵ ایستگاه از این خط افتتاح شد.
وی با بیان اینکه ۱۰ کیلومتر از خط ۶ با ۵ ایستگاه را در سال گذشته افتتاح کردیم، گفت: خط ۷، ۸/۵ کیلومتر با ۳ ایستکاه وارد مدار شد و توفیق افتتاح ۳ ایستگاه را در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ داشتیم.
امام بیان کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجام شده قرار بود که در ۶ ماه دوم ماهی ۱ ایستگاه افتتاح کنیم که به جهت مشکلات پیش آمده به ۳ ایستگاه محدود شدیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: نزدیک به ۶۴ کیلومتر خطوط نیمهتمام داریم که این خطوط حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایه است.
او بیان کرد: اولویت ما در سال جدید افتتاح ایستگاههای خطوط ۶ و ۷ است و در خط ۶، ۶ ایستگاه را میخواهیم با ۷ کیلومتر افتتاح کنیم.
امام ادامه داد: ۵ ایستگاه در خط ۷ و یک ایستگاه در خط ۳ را وارد مدار میکنیم. افتتاح این ۱۲ ایستگاه حداقل برنامه ما است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: در تیر ماه ۲ رام قطار باقی مانده را وارد شبکه میکنیم و بهرهبرداری ۳ پست برق را نیز در برنامه امسال داریم.
امام بیان کرد: اوراق مشارکت سال ۹۷، ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود که ۲ بانک عامل داشتیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: آخر تیر ماه ۹۸، اوراق بانک صنعت و معدن واریز شد و آن ۹۱۰ میلیارد بانک آینده واریز نشده است.
او ادامه داد: نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان در ۲ هفته پیش وثیقه در اختیار بانک آینده قرار گرفت و ۱۴/۸ میلیارد تومان واریز شد.
امام بیان کرد: امیدواریم وثیقه بانکی و ضمانتنامه بانکی از سوی بانک شهر برای بانک آینده تسلیم شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه امسال بودجه ما ۲۸۰۰ میلیارد تومان است، گفت: امیدواریم از ۲۸۰۰ میلیارد تومان ۵۰ درصد مبلغ را دریافت کنیم.
امام درباره توضیحات رییس شورای شهر مبنی بر افتتاح نشدن حتی ۱ کیلومتر تونل در ۳ سال اخیر، گفت: ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، قرار شد خطوط قبلی را تکمیل کنیم و توقع شروع خط جدید بسیار به جا هست و ما آن را جدی گرفتهایم.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: ۴ خط و ۲ خط اکسپرس دیگر باید ساخته شود که منابع خود را لازم دارد و افتتاح هر خط بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
امام با بیان اینکه ساخت خط ۱۰ در اولویت است، گفت: باید دنبال منابع جدید باشیم و در خط ۱۰ سرمایهگذاران متعددی اعلام آمادگی کردهاند.
امام بیان کرد: در ماههای آینده آمادگی آغاز احداث خط ۱۰ را داریم و این خط از بزرگراه بابایی شروع میشود و تا وردآورد ادامه دارد که ۴۲ کیلومتر است.
او گفت: شاید منظور رئیس شورای شهر افتتاح نشدن ۱ کیلومتر از خطوط جدید بوده است.
امام درباره اولویتهای اقتتاح ایستگاهها گفت: اولویت اول مصوبات بالادستی و طرح جامع است، اولویت اصلی ما برای افتتاح خطوط است.
امام گفت: در کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، قرار شد افتتاح خطوط انشعابی در دستور کار خود قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: دولت از چند جنبه موظف به کمک است و هر سال این مقدار بودجه کمتر شده است.
او گفت: سال گذشته ۱۵ درصد سهم ما توسط دولت پرداخت شد.
امام در پاسخ به سوالی مبنی شایعات استعفای خود گفت: در واقع چون سال آخر مدیریت شهری است، شایعاتی در زمینههای مختلف رخ داده و استعفا و جابجایی من شایعه است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: مترو پرند ۵۰ کیلومتر است و ۳۱ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و استفاده زیادی از این خط نمیشود.
او گفت: اگر ۱۹ کیلومتر باقی مانده تکمیل شود، اتفاق خوبی برای شهروندان پرند رقم میخورد.
امام بیان کرد: حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خط مترو پرند نیاز است و برنامهریزی داریم که این خط افتتاح شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: در ۳ ماه اول سال حدود ۸۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کردیم.
او بیان کرد: موضوع اوراق ۹۱۰ میلیارد که قرار است این ماه حل شود، موضوع بسیار خوبی است.
امام گفت: امیدواریم ایستگاه برج میلاد را در شهریور افتتاح کنیم که ایستگاه بسیار مهمی است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: ورودی مستقل ایستگاه شهید نواب صفوی خط ۷ را نیز شهریور افتتاح میکنیم.
او ادامه داد: در خط ۷ ایستگاه برج میلاد، شهید محلاتی، قیام و آهنگ امسال مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
امام بیان کرد: ۴۹ درصد از سهام شرکت واگنسازی تهران برای ۲ شرکت چینی است و سالهاست قطارهای مترویی وارد شبکه میشود و ۳۰ درصد آن تولید داخل است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: پیشنهاد داریم شرکتی ایجاد شود که سهامدار خارجی در آن نباشد.
او با بیان اینکه کار مترو خیلی جذابیتی برای سرمایهگذار ندارد، گفت: ظرفیت مجتمعهای ایستگاهی بسیار خوب است، همچنین واحد سرمایهگذاری را سال گذشته برای اولین بار در مترو افتتاح کردیم و سرمایهگذاری را در تاریخچه مترو نداشتیم.
امام در پاسخ به سوالی مبنی بر وارد شدن مترو به بورس، گفت: شرط اول وارد شدن به بورس، سودده بودن مترو است و در حال حاضر مترو شرکتی سودده نیست.
نظر شما